1. SMÅ SKRIDT – Det gælder både for eleverne og os voksne omkring dem
  2. FÆLLES OPMÆRKSOMHED – Hvis alle lærere omkring en klasse kan se formålet og ideen med at inddrage de enkelte elementer og fokuspunkter, vil det for alvor rykke for de ordblinde (- og alle andre!) – men det fordrer at så mange som muligt er med til at ”trække læsset”
  3. LEDELSEMÆSSIG OPMÆRKSOMHED – Det er vores erfaring, at på de skoler, hvor ledelsen understøtter, prioriterer og insisterer på at skabe tid, rum og plads til de didaktiske drøftelser og fokus (også når det ind imellem kan være svært), er de skoler, hvor der for alvor sker en udvikling i forhold til inkluderende læringsmiljøer. Så det er en god idé at have ledelsen med i drøftelserne om arbejdet med ”det didaktiske kørekort”
  4. KIG HJEMMESIDEN IGENNEM OG LÆG EN PLAN – Vi har meget på hjemmesiden samt mange gode ideer og forslag til, hvad man som lærer / team / skole kan sætte fokus på, men det vigtigste er, at I bruger det på den måde, der giver mest mening for jer. Man kan bruge vores forslag til en køreplan som den er, eller man kan justere og tilpasse, eller I kan lave jeres helt egen plan


Øverst på hjemmesiden finder du

Introduktion til det didaktiske LST-kørekort

Baggrundsviden om Universal Design for Learning (UDL) som er den didaktiske ramme for e-læringsmodulerne. Her ligger en video med både generel information om den didaktiske ramme og en perspektivering til UDL i forhold til et ordblindevenligt læringsmiljø. Der er desuden udarbejdet en spørgeramme, som man med fordel kan printe og bruge i sin planlægning af undervisningen, når modulerne gennemføres

To korte informationsvideoer: En med vigtig viden for faglærere om ordblindhed og en med vigtig viden om Nota

Oversigt over strategierne 

Her finder I en samlet oversigt over Strategierne i de enkelte moduler og de tilhørende links til både didaktiske videoer og teknisk hjælp ligger direkte på siden og som Worddokument, man kan downloade og selv redigere i

Forslag til gennemførsel

I højre side finder I et forslag til en Køreplan til hvordan man kan gennemføre "De didaktiske LST-e-læringsmoduler" som skole eller team

De enkelte e-læringsmoduler

Der følger herefter 10 e-læringsmoduler med hver deres fokusområde, som kan gennemføres i kronologisk rækkefølge, eller man kan "plukke" i modulerne. I hvert modul finder man korte videoer, som eksemplificerer de didaktiske overvejelser der følger med strategierne. Der er desuden mulighed for efter de enkelte moduler at give os feedback i form af et spørgeskema (det tager 1-3 minutter at svare på) - dette vil hjælpe os med hele tiden at optimere og justere hjemmesiden, så den giver mest mulig værdi for alle

Projektbeskrivelse

Siden er blevet til gennem et projekt finansieret af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler. Her kan I finde information om hvordan det er blevet gennemført, og hvem der har været en del af projektet.

Sidst opdateret

22.10.2023

Ansvarlig redaktør