Mål for modul 3: God forforståelse og gode lyttestrategier
At eleven har en god forforståelse inden læsningen starter, så lyttelæsningen bliver målrettet formålet. At eleven får hjælp til at strukturere og dele teksten op, så der læses et afsnit ad gangen.
At eleven kan lytte tekster med forskellige hastigheder, highlight og aktivt bruger forskellige lyttestrategier i Word for at skabe dybere forståelse for det læste.
Lyttestrategier (alt efter læseformål)
Før-lyttelæsning
Lære flere forskellige måder at lytte til en tekst på
LST-værktøjer
Oplæsning med highlight
Google Translate
Fokuspunkter
Ordblinde elever har brug for at vide, hvad de skal lytte efter, og har brug for strategier og arbejdsmetoder, når de har svært ved at læse og forstå sprogtekster. Man kan understøtte dette ved på forhånd at:
aktivere deres forforståelse
bruge oversættelsesprogrammer i sprogfag
udlevere teksterne
udlevere opgaverne/ forklare opgaverne
forklare læseformålet
Lytte til teksten på forskellige måder med AW i Word
Lyttestrategier er afgørende for, at de kan følge teksten og efterfølgende arbejde i dybden:
Brug af highlight så deres opmærksomhed holdes fast, og så de har bedre overblik over hvor i teksten de finder oplæsninger.
Være opmærksom på nøgleord / vigtige informationer/ passager. Disse kan understreges undervejs efter hvert afsnit, ellers glemmer de det ofte.
Video: Forståelse og ordforråd i sprogfag
Video: Fagtekster med mange informationer og fagord