Ordblinde har særligt brug for at træne gode læsestrategier - også i sprogfag

Mål for modul 3: God forforståelse og gode lyttestrategier At eleven har en god forforståelse inden læsningen starter, så lyttelæsningen bliver målrettet formålet. At eleven får hjælp til at strukturere og dele teksten op, så der læses et afsnit ad gangen. At eleven kan lytte tekster med forskellige hastigheder, highlight og aktivt bruger forskellige lyttestrategier i Word for at skabe dybere forståelse for det læste. Lyttestrategier (alt efter læseformål) Før-lyttelæsning Lære flere forskellige måder at lytte til en tekst på LST-værktøjer Oplæsning med highlight Google Translate Fokuspunkter Ordblinde elever har brug for at vide, hvad de skal lytte efter, og har brug for strategier og arbejdsmetoder, når de har svært ved at læse og forstå sprogtekster. Man kan understøtte dette ved på forhånd at: aktivere deres forforståelse bruge oversættelsesprogrammer i sprogfag udlevere teksterne udlevere opgaverne/ forklare opgaverne forklare læseformålet Lytte til teksten på forskellige måder med AW i Word Lyttestrategier er afgørende for, at de kan følge teksten og efterfølgende arbejde i dybden: Brug af highlight så deres opmærksomhed holdes fast, og så de har bedre overblik over hvor i teksten de finder oplæsninger. Være opmærksom på nøgleord / vigtige informationer/ passager. Disse kan understreges undervejs efter hvert afsnit, ellers glemmer de det ofte. Video: Forståelse og ordforråd i sprogfag
Video: Fagtekster med mange informationer og fagord