Det betyder for de ordblinde (og mange andre), at ...

  • de støttes i at have overblik / struktur, og er bevidste om deres arbejdsprocesser
  • de støttes i at bruge de arbejdsrutiner, der er mest hensigtsmæssige
At alle elever får tilbudt en så bred vifte som muligt for at få indtryk og forstå det faglige indhold – LÆSE-LYTTE delen Det betyder for de ordblinde (og mange andre), at ...

  • de har brug for, at (op)læsningsstrategier er en naturlig og indarbejdet del af deres læsning
  • der arbejdes med læsestrategier både før/ under og efter læsning
  • der sættes specifikt og eksplicit fokus på fagord, begreber og tekststrukturer
At alle elever får tilbudt en så bred vifte som muligt for at kunne udtrykke sig/ producere og kommunikere – SKRIVE-TALE-delen Det betyder for de ordblinde (og mange andre), at ...

  • de bruger de redskaber, der er til rådighed når de skriver tekster, såsom ordforslag, stavekontrol, ordbøger mm.
  • de kender til og bevidst bruger forskellige måder at kommunikere på. Det kan både være skreven tekst, lydfiler, billeder og andet

Disse tre målsætninger er omdrejningspunktet, og I vil igennem modulerne blive hjulpet på vej af eksempler på hvordan det kan se ud, når man bruger Læse-Skrive-Teknologier (LST) didaktisk for at skabe et ordblindevenligt læringsmiljø. Dette vil være i form af korte videoer, som eksemplificerer de didaktiske overvejelser.

E-læringsmodulerne er udarbejdet med baggrund i UDL (Universal Design for Learning), som skal understøtte den didaktiske ramme i undervisningen, hvor målet er at sikre, at LST bliver en indarbejdet del af de ordblinde elevers arbejdsrutiner. Denne didaktisk ramme (UDL) vil vi præsentere for jer i vores video, og vi har desuden udarbejdet en spørgeramme, som man kan bruge i sin planlægning. Derudover ligger den som ”baggrundstæppe” for vores opbygning af modulerne.

Det didaktiske fokus betyder også, at der ikke her bruges tid og energi på tekniske informationer og kurser. Vi er klar over, at det er en nødvendig forudsætning for at kunne inddrage LST i planlægningen, og derfor vil der løbende være henvisninger til hvor man kan finde videoguides, der kan hjælpe jer og eleverne på vej, hvis den tekniske del af strategierne bliver en udfordring.

Med ønsket om en masse spændende undervisningsforløb for jer alle 😊

Sidst opdateret

24.06.2023

Ansvarlig redaktør